Stefan Lengyel életműkönyv
Szerzők: Füzesi Dorottya, Húnfalvi András,
Kálmán Zsuzsa, Szentpéteri Márton
Art Direction: Patkós Luca
Fotók: Lakos Máté
Megrendelő: Moholy-Nagy University of Art and Design
Nyomda: Pauker Nyomda
Fotók a könyvről: Lakosi Krisztián
Kétnyelvű könyv a legendás designer életéről és munkásságáról
Stefan Lengyel a magyar és német design történet huszadik századának meghatározó tervezője. Ha valaki nem ismeri konkrétan a nevét, még az is biztosan találkozott már az általa tervezett, azóta design ikonná vált tárgyakkal, mint a Ganz ipari csuklós villamos, a ma már minden benzinkúton látható, több töltőpisztolyos kútoszlopok vagy a mindig felénk forduló, ergonomikus porszívók.
Hosszú és gazdag karrierje során vezető konzulens designere volt a Mielének és a Rosenthalnak, de tervezett a Vorwerknek és számos más világmárkának is.
Megtiszteltetés, hogy volt tanítványaiként és munkásságának kutatójaként Húnfalvi András tagja lehetett annak a Füzesi Dorottya, Kálmán Zsuzsa és Szentpéteri Márton alkotta szerző csapatnak, akik Stefan Lengyellel közösen, interjúk során összegyűjtötték és formába öntötték az életművet egy tartalmilag és vizuálisan méltó könyv formájában, amit a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem adott ki, Lakos Máté fotóival.
A Stefan Lengyel Designer címen megjelent könyvnek másik Flying Objects vonatkozása is van, a könyvtervet és grafikát Patkós Luca tervezte.
A tiszta funkcionalizmus ihlette könyvterv
Mikor elkezdtük a könyv tervezését, kiindulópontnak Stefan Lengyel tervezői etoszát tekintettük, ami a tiszta, mégis emberközpontú funkcionalizmuson alapul. Cél volt, hogy az életút és a tárgyak képei meséljenek, miközben a tipográfia és a szerkesztés letisztult visszafogottsággal támogassa a feldolgozást és megértést.
A címekhez a neutrális Neue Haas Grotesk betűtípust használtuk, míg a kenyérszövegek, projektcímek és kísérő feliratok számára a Rhetorik fontcsaládot választottuk. Az All Caps Type Foundry ezzel a betűtípussal Otl Aicher Rotisát értelmezte újra. Aicher akkor volt az ulmi HfG (Hochschule für Gestaltung) rektora, mikor 1964-ben Lengyel állást kapott a főiskolán és végig nagy tisztelettel beszélt róla.
Így a választott tipográfia nemcsak vizuálisan, hanem szellemiségében is kapcsolódik a könyv tematikájához. A hosszabb szövegek esetében a Serif verzió, míg a rövidebb címek és megjegyzések esetében a Sans változat biztosította az optimális tipográfiai ritmust.
A kiadvány kétnyelvű (magyar–angol), ezért különösen fontos volt
a nyelvek egyértelmű elkülönítése. Ehhez a Lengyel terveinek és termékeinek néhány jellemző, élénk árnyalatát használtuk, teljes felületű színblokkokkal. Ezek a vizuális jelek segítik a megértést, miközben dinamizmust visznek a főként szöveges és sokszor fekete-fehér képi anyagba. Az eredmény egy átlátható, funkcionális, mégis karakteres könyv, amely méltó módon mutatja be Stefan Lengyel életművét.